En kort innføring i modelen og dens endringer.
Dersom dere har spilt den offisielle Red Steel modulen før; må jeg nok meddele at jeg har endret endel ting til å tilpasse til mitt eget behov.
Men grunn figuren bak land og historie er den sammen, så vist dere er interrisert i å lære mer er hele 2nd edition versjonen offisielt ”publik domain” av Wizards of the Coast og TSR.
Dere kan laste ned den offisielle modulen fra Wizards hjemmeside. Men dette er strengt talt ikke nødvendig etter som jeg kommer til å forklare de viktigste elementer i denne bloggen.
Vi benytter regel systemet fra D&D 3ed. Offisielt kjent som d20.
Generelt om kysten. Denne verdens kultur er basert på en miks av 1400 tals kolonisering av USA, pirater i caribien, Portugal under 1400 tallet, ville westen og det gamle Kina... ja, en sær blanding jeg vet...
Etter som denne Campaign ble justert for å appellere til det konversielle ”hige fantasy” krav, har jeg bestemt meg for å gjøre det motsatte. Jeg vil prøve å ta vekk de fleste assosiasjoner til Ringenes Herre eller Forgotten Realms.
DVS. Rasene Elf, dwarf, halflings, halfelfs, halforc og gnomes finnes ikke i min versjon. Du kan gjerne spille et menneske med samme kroppsbyggning som en dverg eller hobbit, du vil til og med få størrelses fordelen. Men du er da litterært en dverg eller en veldig kortvokst og staut man/kvinne. Du vil ikke leve mer en 90 år, og du vil ha ingen magiske overnaturlige egenskaper som ”night visjon” o.l.
Til tross for at noen raser forsvinner, beholder jeg alle de originale Savage Cosast rasene. Her er en kort oppsummering. Du finner mer info om dem under utdrag fra den originale modulen.
Rakastra. Et ærefult og grasiøst kattefolk fra det mektige emperiet av Bellayne. Få slår dette agile folkeslaget i hand til hand kampsport. Deres tenner og klør gir rakastraen fordelen av å ha et våpen som er umulig å desarmere. Heldigvis er deres ære og hjerte stort.
Inspirasjonen bak rasen er hentet fra oldtidens asia
Lupin. Opprinnelig en del av de innfødte hundefolket av kysten. Men etter 200 år har folkeslaget mer og mer vendt seg til menneskenes kultur. Men fortsatt finnes enkelte stammer som holder på det gamle. Lupins er loyale, og meget oppmerksome. Det skal gått gjøres å skule noe fra dens neste og keene 6. sans.
Inspirasjonen bak rasen er hentet fra de innfødte av Amerika
Tortle. Dette fredfulle folkeslaget er kanskje den minst sannsynlige helten av alle. De lever for det meste av naturen og forholder seg utenfor kontinentene av kysten. De ønsker ikke annet en å leve i fred, og unngår konflikt der de kan. Men rasen er både visere og smartere en de fleste andre raser, mange kommer til dem for råd.
Inspirasjonen bak rasen er hentet fra en form for maya indianere, eller Tibet munker.
Arena. Ved første øyekast virker arenaen som et menneske. Men i sannhet ligger det en lang historie bak denne rasen. De er en miks av edderkopp og menneske. Selv om de fysisk har to armer, ben og øyne. Har de muligheten til å kontrollere magi og produsere edderkopp nett.
Inspirasjonen bak denne rasen er original. Kanskje litt spiderman?
Tillegg til dette finnes også noen extra ordinære raser som de mystiske og ville Kaldblodige øglestammene av Yale bay, og de farlige trollmenn fra Herath.
Konseptet magi er også litt spesielt i min modul. Magi er ikke noe ”vanlig”. Jeg vil selvfølgelig bruke magi i historien, noen av dere vil sikkert også spille magikere, men de fleste vil reagere med vantro på slike egenskaper. De fleste kjenner magi gjennom den røde forbandelsen legasies, så etter som forbannelsen er borte vil kanskje magiske egenskaper starte rykter om at forbannelsen er tilbake. Kanskje til og med drive korstog mot folk med slike egenskaper i frykt for at forbannelsen skal komme tilbake.
Den type magi man kanskje lettest kommer over i Savage Coast er Voodoo magi (Mage) og Lupin spirit magi (Druid / Ranger). Noen tyr seg også til sjarm (Bards). Noen henter magien sin fra gudene (Cleric). Men alle prøver å skule sin makt fra den vanlige man. Bortsett fra tyranner av trollmenn som ønsker å styre sitt folk med frykt.
No comments:
Post a Comment